لیزر هموروئید - لیزر بواسیر - عمل بواسیر - دکتر دانش پژوه

لیزر بواسیر چیست؟

به واریس سیاهرگ های مخرج، هموروئید یا بواسیر می گویند. خون توسط سرخرگ ها به مخرج رسیده و توسط وریدها ( سیاهرگ ها) به سمت قلب باز می گردد. چنانچه به هر علتی در مسیر بازگشت خون مانعی ایجاد گردد، کم کم فشار داخلی سیاهرگ ها بالا رفته و این امر باعث پیچ در پیچ شدن و گشاد شدن آن ها (واریس سیاهرگهای مخرج) می گردد. معمولا درمان جراحی با لیزر بواسیر برای بواسیرهای درجه ی 3 و 4 انجام می شود. ما در مقاله ی زیر به بررسی عمل بواسیر می پردازیم.

عمل بواسیر - لیزر بواسیر - لیزر هموروئید - دکتر دانش پژوه

لیزر بواسیر در تهران

هموروئید یک شبکه از سیاهرگ های بدن است که در مجاورت کانال مقعدی قرار دارد. اگر به این ناحیه یعنی مقعد فشار بیش از حدی وارد شود، سیاهرگ های این ناحیه در اثر فشار وارد شده ملتهب و برجسته می شوند و در نهایت از ناحیه مقعد به صورت یک زائده گوشتی بیرون می زنند؛ به این زائده بواسیر گفته می شود. عارضه بواسیر یا هموروئید دلایل مختلفی می تواند داشته باشد و یکی از بیماری های شایع در جامعه است. در این مقاله قصد داریم در مورد بواسیر و روش های درمانی آن یعنی لیزر بواسیر یا لیزر هموروئید صحبت کنیم.

اهمیت مراقب های بعد از لیزر بواسیر

بسیاری از افرادی که به بیماری هموروئید مبتلا می شوند ترس زیادی از دردی که به واسطه جراحی هموروئید باید متحمل شوند خواهند داشت اما در عصر حاضر با روی کار آمدن روش های نوین پزشکی و لیزر هموروئید دیگر بیماران از مداوای این عارضه به واسطه لیزر درمانی واهمه ای ندارند. تمام بیمارانی که هموروئید را چه از طریق عمل جراحی و چه با متد لیزر درمانی، معالجه می کنند باید به نکاتی که نیاز است پس از آن انجام شود تا روند بهبودی سریع تر حاصل شود، اهمیت ویژه ای دهند. مراقبت های بعد از لیزر بواسیر از اصلی ترین دلایلی می باشد که موجب عدم بازگشت بواسیر و علاج کامل آن خواهد شد.

عوامل ایجاد‌کننده بواسیر

برخی از عوامل ایجاد کننده بواسیر عبارتند از:

  • یبوست: یبوست می تواند باعث هموروئید گردد. چرا که این گونه بیماران برای اجابت مزاج باید زور زیادی بزنند.
  • بارداری: با توجه به فشاری که توسط جنین به وریدهای لگن می آید، رگ های مقعدی مادر، پراکنده شده و وی را مستعد پرولاپس می کند.
  • افزایش سن: از سوی دیگر، افزایش سن نیز باعث ایجاد هموروئید می شود. چرا که با افزایش سن، رباط ها و همچنین بافت های لایه ی مقعدی بیمار شل شده و هموروئید بروز کرده و این عارضه به تدریج به پرولاپس تبدیل شده و به قسمت پایین کانال مقعد کشیده می شود.
  • داشتن رابطه جنسی از طریق مقعد
  • بلند کردن ناگهانی اجسام سنگین
  • نشستن طولانی مدت
عمل بواسیر - لیزر بواسیر - لیزر هموروئید - دکتر دانش پژوه
عمل بواسیر - لیزر بواسیر - لیزر هموروئید - دکتر دانش پژوه

عمل بواسیر با لیزر

روش درمان بواسیر به بزرگی و شدت آن بستگی دارد. اگر بواسیر شدید نباشد، پزشک سعی می کند با روش های سرپایی بیمار را درمان کند. اما در بسیاری از موارد نیاز است پزشک از عمل جراحی یا لیزر برای برداشتن کامل بواسیر یا کوچک کردن آن استفاده کند. یکی از بهترین و جدیدترین روش های درمان این مشکل، روش لیزر بواسیر یا لیزر هموروئید است. مزیت لیزر هموروئید این است که بیمار طی یک جلسه کوتاه و بدون درد و خون ریزی از شر بواسیر خلاص می شود. به علاوه استفاده از لیزر دقت پزشک را برای خارج کردن هموروئید افزایش خواهد داد. قبل از انجام عمل ابتدا در ناحیه مقعد از بی حسی موضعی استفاده می شود.

فرآیند عمل بواسیر با لیزر

معمولا طبق پیشرفت بیماری، لیزر هموروئید انجام می شود. در هموروئید درجه یک از درمان های دارویی استفاده می شود که به صورت مصرف ملین و پمادهایی مانند آنتی هموروئید برای برطرف شدن یبوست است.

اما در هموروئید درجه ی 2 و حتی بالاتر، درمان به شکل جراحی  توسط جراح بواسیر با لیزر صورت می گیرد. هر چه اندازه ی هموروئید بزرگتر بوده باشد، نتیجه ی لیزر بهتر است.

عمل بواسیر - لیزر بواسیر - لیزر هموروئید - دکتر دانش پژوه

لیزر بواسیر به دو صورت زیر قابل انجام است

  • اشعه درمانی RC : لیزر RC برای درمان هموروئید درجه ی یک و دو استفاده می گردد. با کمک این اشعه، بالشتک های متورم برطرف شده و نتیجه سریع و بدون خونریزی و درد خواهد بود.
  • لیزر CO2 : لیزر CO2 برای درمان هموروئید درجه 3 و 4 استفاده می شود. در هموروئید های درجه سه و چهار، رگ ها بزرگ تر بوده و کاملا به سمت بیرون آمده است.

 لیزر بواسیر در تهران

اگر ساکن شهر تهران هستید برای لیزر بواسیر یا لیزر هموروئید، می توانید به مطب و کلینیک دکتر دانش پژوه که مجهز به لیزر است مراجعه کنید. در این مطب، بدون نیاز به بستری شدن، پزشک با لیزرهای دقیق و با کمترین میزان درد یا خون ریزی، هموروئید را خارج می کند. شاید تصور کنید که درمان بواسیر با لیزر در تهران هزینه زیادی دارد؛ اما از آنجایی که برخلاف عمل بواسیر به روش سنتی، شما نیازی به بستری شدن ندارید؛ در نتیجه هزینه های شما کاهش قابل توجهی خواهد داشت. در درمان این گونه هموروئیدها بایستی این رگ ها بریده شود. ولی چون این عمل با لیزر انجام می شود، بافت های اطراف بالشتک های هموروئید صدمه ندیده و خونریزی ایجاد نمی شود. در لیزر هموروئید پزشکان گاهی اوقات، هموروئید خارجی و داخلی را با زدن پلی از مقعد جدا می کنند. در این روش، هموروئید خارجی را به وسیله ی لیزر برش می دهند و هموروئید داخلی را نیز به کمک پرتو لیزر تبخیر می نمایند. گفتنی است که این روش انعطاف پذیری زیادی را به جراح می دهد؛ این در حالی است که روش جراحی سنتی این گونه نیست. لیزر هموروئید به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می گیرد. در لیزر هموروئید پزشکان به  داخل ورید بیماران خود داروی آرام بخش تزریق می کنند تا وی راحت خوابیده و دردی را احساس ننماید. به همین علت پزشکان می توانند پیچیده ترین عوامل خطر آفرین را به سادگی با این روش درمان نمایند. در این حالت بیمار به پشت خوابیده و می تواند به راحتی نفس بکشد. در این روش، بیماران تنفس خوبی داشته و همچنین با تزریق ماده ای موضعی به راحتی از ناحیه ی مقعد بی حس می گردند. سپس با استفاده از لیزر، هموروئید بزرگ را برش می زنند و خارج می کنند. در این حالت بیمار به ندرت بخیه ای می خورد.

عمل بواسیر - لیزر بواسیر - لیزر هموروئید - دکتر دانش پژوه

مزایای درمان بواسیر با لیزر

برخی از مزایای لیزر هموروئید عبارتند از:

  • انتقال عفونت های خطرناکی مانند هپاتیت که در عمل جراحی سنتی وجود دارد، در عمل لیزر بواسیر وجود ندارد.
  • لیزر بواسیر در نیم ساعت انجام می شود.
  • در جراحی سنتی نیاز به توپی یا تامپون بوده که خارج کردنش بسیار دردناک است. در حالی که در لیزر هموروئید نیازی به تامپون یا توپی نیست.
  • در لیزر هموروئید نیازی به بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی نیست و این یکی از مزایای اصلی لیزر هموروئید است. چرا که یکی از دلایل اصلی ترس بیماران همین موضوع است.
  • لیزر هموروئید نیاز به استراحتی چند روزه در خانه نداشته و بیمار می تواند روز پس از عمل به سر کارش برگردد. چرا که بیمار بیهوشی نداشته و درد زیادی نیز ندارد.
  • لیزر هموروئید در کلینیک انجام شده و بیمار پس از عمل می تواند مرخص گردد.
  • در لیزر هموروئید بیمار می تواند هم یک تغذیه ی معمولی و هم دفع مدفوع داشته باشد.
  • در لیزر هموروئید بهبودی سریعتر از جراحی سنتی است.

عکس لیزر بواسیر

روش لیزر بواسیر برای آن دسته از بیمارانی کاربرد دارد که قصد دارند بعد از انجام عمل خیلی زود به زندگی عادی خود بازگردند. این عمل کمتر از یک ساعت طول می کشد و از آنجایی که نیازی به زدن بخیه در لیزر هموروئید وجود ندارد، بیمار احساس راحتی بیشتری می کند و روند بهبودی او سریع تر طی می شود. در ادامه عکس لیزر بواسیر را مشاهده می کنید.

عمل بواسیر - لیزر بواسیر - لیزر هموروئید - دکتر دانش پژوه

بایدها و نبایدهای بعد از لیزر بواسیر

برخی از باید ها و نباید ها که باید بعد از لیزر هموروئید رعایت گردد عبارتند از:

  • بیمار پس از لیزر بواسیر بایستی به مدت یک روز به صورت کامل استراحت نموده و هیچگونه فعالیت نداشته باشد. وی باید به حالت دراز کش باشد تا فشار کمتری به مقعد وی وارد شود.
  • بیمار بعد از لیزر بواسیر بایستی از مواد غذایی ملین استفاده نماید. البته باید مصرف این مواد در حد اعتدال باشد تا فرد به اسهال دچار نگردد. بهتر است از مواد خوراکی سالم و تازه به حالت بخار پز استفاده کرد. مصرف غذاهای سرخ شده برای این افراد مناسب نیست.
  • پزشک متخصص با توجه به این که هموروئید تا چه حد پیشرفت کرده تصمیم می گیرد تا چند روز شخص به مصرف ملین ها ادامه بدهد. فرد نباید در هنگام دفع زور بزند یا فشاری به روده هایش وارد نماید.
  • توصیه ی تمامی پزشکان بعد از لیزر هموروئید استفاده از قیصی و انجیر خشک و میوه های فصلی به عنوان میان وعده، مصرف آب کافی، اجتناب از مصرف چای های پر رنگ و غلیظ و نوشیدنی های حاوی کافئین است. چرا که بعد از لیزر هموروئید رعایت این موارد می تواند باعث بهبود دستگاه گوارش و کارکرد شکم شود.
  • پس از لیزر هموروئید نشستن طولانی مدت از پرعارضه ترین حرکاتی است که به مقعد و لگن آسیب وارد می کند. بهترین راهکار، برای نشستن استفاده از بالشتک طبی و تغییر وضعیت دادن بعد از هر نیم ساعت است.
  • بعد از لیزر هموروئید روزه گرفتن تنها با تجویز پزشک است. معمولا توصیه ی پزشکان این است که تا چند ماه بعد از لیزر، روزه نگیرند.
  • بعد از لیزر هموروئید به منظور پیشگیری از عفونت بیمار بایستی روزی چند دفعه در آب گرم نشسته و با دست خویش ناحیه ی هموروئیدی را بسته و باز نماید.
  • معمولا نظر پزشک متخصص این است که بعد از لیزر هموروئید احتیاجی به پانسمان کردن درون مقعدی نیست.ولی سطح بیرونی مقعد پانسمان شده، اما نیازی به تعویض آن نیست. اگر برای جدا کردن این پانسمان با چسبیدگی آن روبه رو شدید بهتر است که آن را کمی خیس کرده و سپس آن را به آرامی جدا کنید تا محل لیزر آسیب نبیند.
  • داشتن کمی درد بعد از لیزر هموروئید طبیعی است. جراح عمومی با دادن مسکن، به بیمارش کمک خواهد نمود تا بر درد خویش غلبه نماید.
  • برای این اشخاص پس از لیزر هموروئید بهترین نوع شستشو به جای استفاده از مواد صابونی و سایر شوینده ها، استفاده از شامپوی بچه است. همچنین در صورتی که فرد نیاز به خشک کردن بدنش داشت می تواند از دستمال مرطوب به جای دستمال های زبر و خشن استفاده نماید.
  • باید گفت که ادامه دار بودن خونریزی تا چند روز بعد از لیزر هموروئید یک موضوع غیر طبیعی نبوده و جای هیچ گونه نگرانی نیست.چنانچه این خونریزی تا 3 الی 4 هفته بعد از عمل ادامه داشت بایستی که به پزشک مراجعه کرده و با انجام کولونوسکوپی علت های آن ریشه یابی گردد.
عمل بواسیر - لیزر بواسیر - لیزر هموروئید - دکتر دانش پژوه

انجام چه مراقبت‌هایی پس از لیزر بواسیر ضروری است؟

به طور معمول افرادی که از شیوه لیزر درمانی هموروئید بهره مند می شوند دوران نقاهت طولانی مدتی را سپری نخواهند کرد و پس از اتمام عمل نیازی نیست که در بیمارستان بستری شوند. آن ها می توانند با توجه به نکاتی که جراح متخصص دستگاه گوارش بعد از لیزر درمانی توصیه می کند به منزل رفته و مراقبت های مورد نیاز را به عمل آورند.

روز اول بعد از لیزر هموروئید فرد باید به طور کامل استراحت کند و هیچگونه فعالیتی نداشته باشد و در حالت دراز کشیده باشد تا کمترین فشار ممکن به ناحیه مقعد وارد شود.

مصرف نمودن مواد غذایی ملین از واجبات است. البته باید توجه کرد که استفاده از آن ها باید در حد اعتدال و به میزان کافی باشد تا فرد دچار اسهال نشود. استفاده از مواد خوراکی تازه و سالم به صورت بخارپز شده نه سرخ شده برای این افراد بسیار عالیست. با در نظر گرفتن اینکه هموروئید در ناحیه مقعد چقدر پیشرفت کرده و عمل سنگین بوده است یا خیر پزشک معالج تصمیم می گیرد که تا چند روز نیاز است فرد به مصرف ملین ها ادامه دهد تا هنگام اجابت مزاج دچار مشکل نشود. هرگز فرد نباید هنگام دفع روده ها، فشاری وارد کند یا زور بزند.

نوشیدن آب به میزان کافی، استفاده از میان وعده هایی مانند انجیر خشک، قیصی و میوه های فصلی ارگانیک، اجتناب از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و چای های پررنگ و غلیظ همگی به داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم کمک می کند و سبب بهبود کارکرد شکم و دستگاه گوارش وی خواهد شد. داشتن برنامه ورزشی مناسب پس از بهبودی کمک شایانی به فرد می کند تا در طول روز تحرک کافی داشته باشد.

نشستن به  مدت طولانی یکی از پرعارضه ترین حرکاتیست که می تواند آسیب و فشار های زیادی به ناحیه لگن و مقعد وارد نماید. استفاده از نشیمنگاه یا بالشتک طبی برای نشستن بهترین راهکار برای کم نمودن فشار وارده بر این ناحیه از بدن است. هر نیم ساعت فرد باید تغییر پوزیشن دهد و با برخاستن و راه رفتن تحرکات خود را بیشتر کند.

اگر به دنبال راه حلی برای درمان شقاق مقعدی هستید این مطلب برای شماست 🔹 درمان شقاق مقعدی 🔹

احساس کمی درد و تورم در ناحیه پس از لیزر درمانی هموروئید امری طبیعیست که جراح عمومی با تجویز مسکن، به بیمار کمک خواهد کرد تا بر درد آن غلبه کند.

بهترین نوع شستشو برای این افراد به جای سایر شوینده ها و مواد صابونی، استفاده از شامپو بچه و آب ولرم است که پس از آن و هر زمانی که فرد نیاز به تمیز و خشک نمودن بدن خود داشت پیشنهاد می شود از دستمال مرطوب به جای دستمال های خشک و خشن استفاده نماید.

به منظور جلوگیری از بروز هرگونه عفونت بیمار باید روزی چند مرتبه در آب گرم نشسته و با کمک دست خود ناحیه مربوط به عمل هموروئید را باز و بسته نماید. اگر نشستن در وان یا لگن آب گرم برای او دشوار است می تواند با قرار دادن یک لگن کوچک روی صندلی یا درون توالت فرنگی و ثابت نمودن مکان آن به آرامی درونش نشسته و روند درمان ناحیه را تکمیل کند.

عموما نظر پزشک جراح متخصص دستگاه گوارش اینست که پس از لیزر هموروئید نیازی به پانسمان درون مقعدی نمی باشد اما سطح مقعد پانسمان شده ولی مجددا نیاز به تعویض های مکرر آن نمی باشد. در صورتیکه برای جدا نمودن پانسمان سطحی با چسبیدگی آن به محل مورد نظر مواجه شدید بهتر است ابتدا کمی آن را خیس کرده و سپس به آهستگی آن را جدا نمایید تا آسیبی وارد نشود.

ادامه خونریزی پس از عمل و در هنگام خشک نمودن بدن، یک موضوع غیرطبیعی نیست و نباید ازین بابت هیچگونه نگرانی داشت. هنگامی که خونریزی پس از سه الی چهار هفته همچنان مشاهده شود نیاز است که بیمار به پزشک خود مراجعه کرده تا با انجام کولونوسکوپی دلایل آن ریشه یابی شود.

بیمار ازین پس باید تنها با تجویز پزشک روزه بگیرد و قاعدتا تا چند ماه پس از لیزر هموروئید روزه گرفتن به وی توصیه نخواهد شد.

عمل بواسیر - لیزر بواسیر - لیزر هموروئید - دکتر دانش پژوه
عمل بواسیر - لیزر بواسیر - لیزر هموروئید - دکتر دانش پژوه

دوره نقاهت بعد از عمل بواسیر با لیزر

در دوره نقاهت که معمولا 2 الی 3 هفته به طول می انجامد، رعایت موارد زیر الزامی است:

  • داروهایی را که پزشکتان برای شما تجویز کرده است را به صورت دقیق و مرتب مصرف نمایید.
  • ممکن است تا چند ماه بعد از لیزر هموروئید با یبوست در هنگام اجابت مزاج، کمی سوزش و خونریزی داشته باشید. در این گونه مواقع بایستی مراتب را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • بعد از لیزر هموروئید مصرف چربی ها را کاهش دهید.
  • بایستی بعد از لیزر هموروئید فعالیت روزانه ی کافی داشته و ورزش نمایید.
  • سعی نمایید غذاهای پر ادویه را کمتر مصرف نمایید. چرا که موجب تشدید هموروئید می گردد.
  • پس از لیزر هموروئید میوه جات و سبزیجات بیشتری را مصرف نمایید.
  • درهنگام اجابت مزاج از زور زدن خودداری نمایید.
  • بعد از لیزر هموروئید از ایستادن و نشستن های طولانی اجتناب نمایید.

هزینه لیزر بواسیر

هزینه ی لیزر هموروئید بیشتر از جراحی سنتی نمی باشد. این مسئله را می توان در صورت حساب های موجود در بیمارستان به خوبی مشاهده نمود. این صورتحساب ها آیتم های مختلفی داشته و هزینه ی آیتمها ترکیبی از آزاد و بیمه است.

در نهایت با وجود مبالغ قابل توجهی که بیمه به بیمارستان پرداخت می کند، خود بیمار نیز مبلغ زیادی را باید به عنوان مابه تفاوت آزاد و بیمه بپردازد.

برای لیزر هموروئید نمی توان قیمت مشخصی اعلام نمود. چرا که پزشک باید هموروئید را معاینه و بررسی کرده و طبق وضعیت بیماری و میزان رشد آن اعلام قیمت نماید.

همه چیز درباره کیست پستان و روش‌های درمان آن را اینجا بخوانید🔹کیست پستان🔹

درمان هموروئید با لیزر

  • لیزر هموروئید بهترین و جدیدترین متدی است که در حال حاضر جراحان متخصص دستگاه گوارش آن را به کار می گیرند. کاهش عوارض جانبی، ایمنی، دوران نقاهت کوتاه مدت، عدم احساس درد و کاهش میزان خونریزی سبب برتری لیزر هموروئید بر سایر روش ها شده و مورد استقبال بیماران قرار گرفته است. خوشبختانه لیزر هموروئید در درمان انواع درجات خفیف و شدید هموروئید کاربرد دارد. بخصوص بیماران برای درمان هموروئید بیرون زده و پیشرفته (پرولاپس) به دلیل اینکه در سایر روش های درمانی بسیار اذیت می شوند و عوارض جانبی خاصی را
    باید متحمل شوند، لیزر هموروئید را انتخاب می کنند.
سوالات متداول لیزر بواسیر و عمل بواسیر

یبوست: یبوست می تواند باعث هموروئید گردد. چرا که این گونه بیماران برای اجابت مزاج باید زور زیادی بزنند.

بارداری: با توجه به فشاری که توسط جنین به وریدهای لگن می آید، رگ های مقعدی مادر، پراکنده شده و وی را مستعد پرولاپس می کند.

افزایش سن: از سوی دیگر، افزایش سن نیز باعث ایجاد هموروئید می شود. چرا که با افزایش سن، رباط ها و همچنین بافت های لایه ی مقعدی بیمار شل شده و هموروئید بروز کرده و این عارضه به تدریج به پرولاپس تبدیل شده و به قسمت پایین کانال مقعد کشیده می شود.

به دو روش است :

اشعه درمانی RC : لیزر RC برای درمان هموروئید درجه ی یک و دو استفاده می گردد. با کمک این اشعه، بالشتک های متورم برطرف شده و نتیجه سریع و بدون خونریزی و درد خواهد بود.

لیزر CO2 : لیزر CO2 برای درمان هموروئید درجه 3 و 4 استفاده می شود. در هموروئید های درجه سه و چهار، رگ ها بزرگ تر بوده و کاملا به سمت بیرون آمده است.

 دوره نقاهت معمولا 2 الی 3 هفته به طول می انجامد.


4 دیدگاه ‌ها

  • من از خدمات دکتر دانش پژوه بسیار راضی هستم. کاملا صبور و حرفه ای هستن.

  • با تشکر از توضیحات کامل شما

  • سلام. من یه مشکلی دارم چندسال پیش خارش و درد در مقعد داشتم و با ژل موضعی و پودر ملینی که جراح عمومی تجویز کرد بهبود پیدا نکردم و فقط صدای روده م زیاد شد و از اونوقت خیلی وقتها دچار اسهال میشم.
    الان مقعدم خیلی بد شکل شده. بالای مقعد هر دو طرف بیرون زدگی دارم و چندجا افتادگی و شل شدگی اطراف مقعد دارم. گاهی خارش مقعد سراغم میاد.
    مجرد هستم. آیا امکان داره با لیزر مشکل خارش و مشکل ظاهری مقعد برطرف بشه؟ و جراحی با لیزر مشکلی برای بکارت ایجاد نمیکنه؟
    آیا قبل عمل نیاز به آزمایشات خاصی هست؟ منظورم اینه باید چندبار به مطبتون مراجعه کنم که مثلاً معاینه بشم و آزمایش بنویسید و بعد عمل بشم؟
    محدودیت زمانی دارم و چون نمیتونم چندبار مراجعه کنم، میخوام بدونم آیا با مراجعه یک جلسه ای مشکلم برطرف میشه؟
    متشکرم

    • با سلام و وقت بخیر.
      در پاسخ سوال اول: حتما باید یک جلسه برای ویزیت مراجعه کنید .اگر کار تشخیصی لازم باشد مانند آزمایش و کولونوسکوپی و سونوگرافی باید انجام شود پس از آن مشخص می‌شود مشکل شما به یک جلسه یا بیشتر جهت جراحی به لیزر نیاز دارد .پس اولین قدم حتما معاینه است
      سوال دوم: یک امآرآی از ناحیه لگن و پرینه با و بدون کنتراست انجام شود تا وجود یا عدم وجود فیستول مشخص شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *