جراحی دستگاه گوارش یکی از اصلی ترین بخش های جراحی عمومی است و شامل بررسی و درمان بیماری های مختلف دستگاه گوارش از مری به راست روده، بیماری های جراحی کبد، مجاری صفراوی و پانکراس می باشد. جراحی دستگاه گوارش همچنین در برخی از اندام هایی که بخش دستگاه گوارش را شامل نمی شوند، مانند طحال و دیواره شکمی، بیماری را تشریح می کند و در حالت کلی می تواند شامل انواع سرطان ها و همچنین شرایط خوش خیم مری، کبد، طحال، مجرای صفراوی، پانکراس، معده و کیسه صفرا باشد. اگر چه بسیاری از مشکلات گوارشی می توانند با موفقیت با تغییرات شیوه زندگی یا مصرف دارو ها درمان شوند اما در برخی از شرایط ممکن است نیاز به جراحی لاپاروسکوپی اندام ها امری ضروری و برای حفظ سلامت بیمار حیاتی باشد.

موارد اضطراری جراحی دستگاه گوارش

آپاندیسیت و کولسیستیت نمونه ای از موارد اضطراری دستگاه گوارش بوده که نیاز به جراحی دارند. انسداد روده ها، سوراخ های روده و فتق های خفیف، موارد اضطراری جراحی رایج هستند. جراحی دستگاه گوارش برای درمان چندین سرطان شایع از جمله سرطان معده، سرطان لوزالمعده و کولون و بعضی از بیماری هایی که نیازمند عمل جراحی مانند پانکراتیت نیستند، نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پانکراتیت حاد و آسیب های مختلف شکمی در بیماران بستری در بخش اورژانس بسیار متداول می باشد.

کدام پزشک جراحی دستگاه گوارش را انجام می دهد؟

این امری بسیار طبیعیست که هر یک از ما در دورانی از زندگی خود با مشکلات گوارشی روبرو شده و نیازمند مراجعه به پزشک شویم. بعضی از بیماری های مربوط به دستگاه گوارش انسان درجه خفیفی دارند و در مدت زمان کوتاهی خود به خود بهتر می شوند اما برخی دیگر درجه بندی حادتری داشته و باید به سرعت برای درمان آن ها اقدامات لازم صورت گیرد. معمولا بیماری های دستگاه گوارش توسط جراحان عمومی و جراحان متخصص دستگاه گوارش به صورت محافظه کارانه یا آندوسکوپیک درمان می شوند. از جمله این بیماری ها می توان به بیماری ریفلاکس و زخم معده، بیماری های التهابی روده و غیره اشاره نمود.

توصیه جراح متخصص دستگاه گوارش چیست؟

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند به فرد کمک کند تا به بیماری های گوارشی مبتلا نشود نوع رژیم غذایی می باشد که در طول روز آن را اجرا می کند. دستگاه گوارش بارز ترین و پر رنگ ترین نقش را در حفظ سلامت انسان دارد و باید اهمیت خاصی به این موضوع داده شود تا فرد در آینده به انواع بیماری های گوارشی که در نتیجه منتهی به عمل جراحی می شوند، دچار نشود.

از آنجایی که جراحی دستگاه گوارش شامل جراحی های لاغر کننده نیز می شود، افراد چاق باید نسبت به سایرین این مسئله را جدی تر بگیرند. شاید این موضوع برایتان تعجب آور باشد اما ریشه تمامی امراض و بیماری های انسان از نوع غذا هایی است که می خورد و مستقیما از هضم آن ها نشأت می گیرد. تمامی متخصصین گوارش علاوه بر اینکه بر تغذیه سالم تأکید همیشگی دارند از خود درمانی کردن و مصرف بدون تجویز پزشک، انواع آنتی بیوتیک ها که سر منشأ بسیاری از بیماری هاست، همه بیماران را برحذر می دارند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *