لاپاروسکوپی کیسه صفرا - دکتر دانش پژوه

لاپاراسکوپی کیسه صفرا

این جراحی که با عنوان کوله‌سیستکتومی شناخته می‌شود نوعی عمل جراحی رایج بوده که برای حذف همیشگی کیسه صفرا (gall bladder) از بدن، صورت میگیرد. کیسه صفرا ارگان کوچکیست در بدن که وظیفه آن ذخیره مایع صفراوی ترشح شده از کبد می‌باشد. این مایع برای هضم چربی های موجود در روده کوچک ترشح میشود و پس از انجام لاپارسکوپی و حذف کیسه صفرا از بدن، این مایع به صورت مستقیم از کبد به روده کوچک وارد میشود.

عموما این جراحی زمانی توسط پزشک انجام میشود که مراجعه کننده دچار التهاب کیسه صفرا یا سنگ کیسه صفرا شده باشد. این جراحی ها از مشلات بعدی اعم از سرطان و پارگی کیسه صفرا جلو گیره میکنند. برای اطلاع از انواع عمل و همچنین چگونگی انجام هر کدام، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانیم درباره

🔹 فیستول 🔹

دلایل لاپاراسکوپی کیسه صفرا

اگرچه کیسه صفرا یک عضو مهم در بدن ما محسوب می شود؛ اما گاهی به دلایلی پزشک مجبور به جراحی و برداشتن کیسه صفرا می شود. دلایل لاپاراسکوپی و جراحی کیسه صفرا عبارت است از:

  • دیسکینزی: زمانی که کیسه صفرا نقص دارد و نمی تواند صفرا را به خوبی تخلیه کند.
  • کولسیستیت: زمانی که کیسه صفرا دچار التهاب شود.
  • وجود سنگ در کیسه صفرا که از تخلیه صحیح صفرا جلوگیری می کند.
  • وجود تومور در کیسه صفرا
  • ناهنجاری های مادرزادی

عمل کیسه صفرا

عمل جراحی و برداشتن کیسه صفرا کوله‌سیستکتومی نام دارد. در اکثر مواقع این عمل عوارض زیادی ندارد و برای رهایی بیمار از درد تنها راه حل محسوب می شود. برای برداشتن کیسه صفرا دو روش عمده وجود دارد؛ لاپاراسکوپی کیسه صفرا و روش سنتی عمل یا عمل به روش باز(لاپاراتومی). قبل از عمل کیسه صفرا، پزشک به بیمار دارویی می دهد که به کمک آن روده ها کاملا تخلیه می شوند. همچنین به بیمار توصیه می شود که شب قبل از عمل، به خصوص چهار ساعت قبل از عمل از مصرف آب یا نوشیدنی های دیگر خودداری کند. اگر از روش سنتی یعنی لاپاراتومی استفاده شود، به دلیل وجود برش‌های بزرگ بیمار بعد از عمل در بیمارستان بستری می شود. اما امروزه بیشتر از روش لاپاروسکوپی کیسه صفرا استفاده می شود که کمتر تهاجمی است و معمولا نیازی به بستری بیمار بعد از انجام عمل نیست.

نحوه عمل لاپاروسکوپی کیسه صفرا

لاپاروسکپی کیسه صفرا - دکتر دانش پژوه
لاپاراسکوپی کیسه صفرا – دکتر دانش پژوه

بیمار در وضعیت خوابیده به پشت، در حالی که سر بیمار مختصری به سمت بالا و متمایل به چپ است قرار داده می‌شود.

بعد از پرپ و درپ، برشی در ناحیهٔ بالای ناف داده می‌شود و از این محل سر سوزن مخصوص گاز وارد صفاق می‌شود. از همین راه پریتوئن از گاز کربن دی اکسید پر شده تا اینکه فشار گاز به ۱۵-۲۰ میلی‌متر جیوه برسد، سپس سر سوزن گاز خارج شده و در آن قسمت کانولای Hasson را وارد می‌کنیم و بدین ترتیب دوربین وارد حفرهٔ شکم می‌شود.

سپس یک کانولای۱۰ میلی متری زیر زائدهٔ گزیفوئید در سمت چپ خط میانی بدن و یک کانولای ۵ میلی‌متری در زیر دنده‌ها با فاصلهٔ یک کف دست در سمت راست و کانولای ۵ میلی‌متری بعدی را در خط مید آگزیلاری طرفی (زیر بغل) قرار می‌دهیم.
با یک فورسپس دندانه دار از کانولای زیر بغل، فوندوس کیسهٔ صفرا را می‌گیرند.

با یک گرسپر دیگر از طریق کانولای ربع بالایی راست، گردن کیسهٔ صفرا را گرفته و آن را به سمت خارج می‌کشند.

سپس پروب دیاترمی از طریق کانولای ۱۰ میلی‌متری وارد شده و هنگامی که شریان و مجرای سیستیک تشخیص داده شد، شریان را با استفاده از دو بست فلزی (یکی را در قسمت پروگزیمال و دیگری را در سمت کیسهٔ صفرا) لیگاتور نموده و با قیچی آن را قطع می‌کنند. در مورد قطع مجرای سیستسک نیز به همین روش عمل می‌کنند.

با پروب دیاترمی کیسهٔ صفرا را از بستر کبد جدا نموده و از محل کانولای ۱۰ میلی‌متری خارج می‌کنند. برای خارج کردن کیسهٔ صفرا بهتر است از ابزار مخصوصی که در سر آن کیسهٔ پلاستیکی (Endo bag) تعبیه شده استفاده نمود. در مواردی که مشکوک به سرطان کیسهٔ صفرا باشیم استفاده از اندوبگ الزامی است، در غیر این صورت ممکن است هنگام خارج کردن کیسه، سلولهای سرطانی گسترش یابند. هنگام خارج کردن کیسه از حفرهٔ شکمی، هم چنین باید مراقب بود تا کیسه پاره نشود، زیرا در این صورت امکان عفونت زخم و عوارض بعدی به وجود می‌آید.
شست‌وشوی مختصری صورت گرفته و کانولاها خارج شده و گاز پریتوئن را تخلیه می‌کنند. و در آخر نیز محل‌های برش را بخیه می‌زنند.

لاپاروسکوپی کیسه صفرا - دکتر دانش پژوه
لاپاراسکوپی کیسه صفرا – دکتر دانش پژوه

جراحی کیسه صفرا به روش لاپاراسکوپی

گفتیم که در روش سنتی یا باز جراحی کیسه صفرا، جراح برای خارج کردن کیسه صفرا برش های بزرگی ایجاد می کند. اما روش لاپاروسکوپی کیسه صفرا کمتر حالت تهاجمی دارد؛ زیرا در این روش جراح چند سوراخ کوچک در حد یک تا دو سانتی متر در پوست شکم ایجاد می کند. این برش های کوچک مزایای زیادی دارند؛ برای مثال بهبودی محل زخم سریع تر اتفاق میوفتد و احتمال خون ریزی و عفونت کاهش پیدا می کند. با این حال لاپاراسکوپی کیسه صفرا کاملا بدون عارضه نیست و ممکن است عوارضی مانند چسبندگی برای بیمار ایجاد کند. همچنین این روش نیاز به دمیدن گاز به داخل شکم دارد که این موضوع برای افرادی با مشکلات قلبی و تنفسی خطرناک است. عمل لاپاراسکوپی نیاز به مهارت و دقت بالای جراح دارد. قبل از لاپاروسکوپی کیسه صفرا، پزشک آزمایشات مختلفی مانند تصویر برداری از کیسه صفرا، آزمایش خون و… را درخواست می کند.

بیشتر بخوانیم درباره

🔹 درمان بواسیر 🔹

چرا از عمل جراحی لاپاراسکوپی برای برداشتن کیسه صفرا استفاده می‌شود؟

در صورت مواجه شدن با شرایط زیر ممکن است نیاز به برداشتن کیسه صفرا با استفاده از روش لاپاراسکوپی وجود داشته باشد:
اختلال حرکتی کیسه صفرا، هنگامی اتفاق می‌افتد که کیسه صفرا به خاطر آسیب‌دیدگی به نحو صحیح پر یا خالی نشود.
سنگ مجاری کیسه صفرا، زمانی ایجاد می‌شود که سنگ صفرا به مجاری صفراوی وارد شده و به‌طور بالقوه باعث مسدود شدن این مجاری و ایجاد محدودیت برای خالی شدن مایع صفرا در روده کوچک شود.
كله‌ سیستیت‌، که یک التهاب در کیسه صفرا است.
پانکراتیت، که به معنی التهاب در لوزالمعده است.
عمل جراحی لاپاراسکوپی به این دلیل نسبت به عمل جراحی باز از برتری برخوردار است که در این حالت به علت ایجاد شکاف‌های کوچک‌تر خطرات ناشی از عفونت، خونریزی، و نیز دوره ریکاوری بیمار کاهش پیدا کند.

لاپاروسکوپی کیسه صفرا - دکتر دانش پژوه

لاپاروسکوپی کیسه صفرا – دکتر دانش پژوه

تغذیه بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا:

شش تا هشت ساعت بعد از عمل جراحی لاپاروسکوپی (جراحی بسته )کیسه صفرا معمولاً به بیمار مایعات صاف شده همچون آب,چای,آب میوه و آب کمپوت  داده می شود و در صورتی که بتواند تحمل کند رژیم بیمار به رژیم مایعات همچون سوپ و سپس به رژیم نرم کم چربی همچون جوجه کباب و مختصری برنج و مانند این ها تبدیل می شود; پیروی از یک رژِیم غذایی علمی و درست، موجب بهترین پاسخ و کمترین عوارض خواهد شد.
همان طور که می دانیم صفرا توسط کبد ترشح می شود و در کیسه ی صفرا ذخیره می شود و پس از خوردن غذای چرب وسنگین و ورود چربی به روده ها,کیسه ی صفرا منقبض شده و مقدار زیادی صفرا وارد روده می شود و به هضم چربی کمک می کند هنگامی که بیمار تحت عمل جراحی کیسه ی صفرا قرار می گیرد ترشح صفرا از کبد ادامه دارد ولی چون به طور مستقیم وارد روده می شود و جایی برای ذخیره ی آن نیست, امکان ورود حجم بالای صفرا به داخل روده وجود ندارد و لذا ممکن است پس از عمل برای مدتی(حدود شش ماه تا یک سال) بیمار نتواند غذای چرب وسنگین را به راحتی هضم نماید. بنابراین توصیه می شود بیماران پس از عمل جراحی کیسه صفرا حد اقل به مدت شش ماه تا یک سال(بسته به علایم بالینی بیمار) از خوردن غذای چرب پرهیز کند و نیز از لبنیات کم چرب استفاده نماید. همچنین در هر وعده ی غذایی حجم کمی از غذا میل کند. در صورت ضرورت بیمار میتواند تا پنج بار در روز غذا(باحجم کم) بخورد تا دچار مشکل های گوارشی نشود.

سوالات متداول لاپاراسکوپی کیسه صفرا

روش لاپاراسکوپی کیسه صفرا کمتر حالت تهاجمی دارد؛ زیرا در این روش جراح چند سوراخ کوچک در حد یک تا دو سانتی متر در پوست شکم ایجاد می کند. این برش های کوچک مزایای زیادی دارند؛ برای مثال بهبودی محل زخم سریع تر اتفاق میوفتد و احتمال خون ریزی و عفونت کاهش پیدا می کند. با این حال لاپاراسکوپی کیسه صفرا کاملا بدون عارضه نیست و ممکن است عوارضی مانند چسبندگی برای بیمار ایجاد کند.

اختلال حرکتی کیسه صفرا، هنگامی اتفاق می‌افتد که کیسه صفرا به خاطر آسیب‌دیدگی به نحو صحیح پر یا خالی نشود.
سنگ مجاری کیسه صفرا، زمانی ایجاد می‌شود که سنگ صفرا به مجاری صفراوی وارد شده و به‌طور بالقوه باعث مسدود شدن این مجاری و ایجاد محدودیت برای خالی شدن مایع صفرا در روده کوچک شود.
كله‌ سیستیت‌، که یک التهاب در کیسه صفرا است.
پانکراتیت، که به معنی التهاب در لوزالمعده است

با پروب دیاترمی کیسهٔ صفرا را از بستر کبد جدا نموده و از محل کانولای ۱۰ میلی‌متری خارج می‌کنند. برای خارج کردن کیسهٔ صفرا بهتر است از ابزار مخصوصی که در سر آن کیسهٔ پلاستیکی (Endo bag) تعبیه شده استفاده نمود. در مواردی که مشکوک به سرطان کیسهٔ صفرا باشیم استفاده از اندوبگ الزامی است، در غیر این صورت ممکن است هنگام خارج کردن کیسه، سلولهای سرطانی گسترش یابند. هنگام خارج کردن کیسه از حفرهٔ شکمی، هم چنین باید مراقب بود تا کیسه پاره نشود، زیرا در این صورت امکان عفونت زخم و عوارض بعدی به وجود می‌آید.

18 دیدگاه ‌ها

  • سلام من عمل جراحی باز کیسه صفرا کردم الان بعد از سه ماه همون درد پشت شونه ام که قبل از عمل داشتم دوباره برگشته ممکنه دوباره داخل مجاری صفراوی سنگ ایجاد شده باشه؟

    • بله . ابتدا سونو گرافی انجام دهید و اگر سنگ مشخص نشد MRCP انجام شود.

  • باسلام و درود
    آقای دکتر من در سونوی کبد متوجه ۶ تا ۸ عدد سنگ ۱۰ تا ۲۲ میلی متری در کیسه صفرا شدم که بی علامت هستند آیا لازم هست که عمل کوله سیستکتومی انجام دهم واینکه با این تعداد واندازه سنگها روش لاپاراسکوپی جوابگو هست ؟ یا اینکه باید عمل باز انجام دهم ؟سپاس از پاسخ گویز شما

    • با سلام و وقت بخیر؛
      لاپاراسکوپی جوابگو است و بهتر است انجام شود . چون تعداد سنگ ها بزرگ و زیاد است و احتمال انسداد صفراوی و عوارض بعدی وجود دارد.

  • سلام من سه ماه پیش عمل لاپاراسکوپی انجام دادم ولی هنوز گاهی اوقات مثل قبل از عمل درد دارم علتش چیه؟

    • با سلام و وقت بخیر؛
      توسط همکار محترمی که لاپاراسکوپی انجام شده معاینه شوید نباید دردی داشته باشید . ممکن است دردهای ناشی از معده یا اثنی عشرباشد

  • سلام من پولیپ ۷.۵میلیمتری چسبیده به کیسه صفرادارم ایالازم است جراحی کنم واگرجراحی کنم فقط توده جراحی میشه یاکیسه صفراراهم برمی دارن خیلی ممنون اگرراهنمایم کنی

    • با سلام و وقت بخیر
      درصد کمی از پولیپهای کیسه صفرا ممکن است در دراز مدت بدخیم شوند بنابراین. برداشتن کیسه صفرای پولیپ دار بنفع آینده بیمار است

  • با سلام عرض ادب من یه پلیپ به اندازه 5 میلی متر در مجاری کیسه صفرا دارم ایا با لیزر میشود انجام داد

    • با سلام و وقت بخیر،
      اگر مقصود شما لاپاراسکوپی ست، بله قابل انجام است .

  • سلام.
    پدر من عمل برداشتن کیسه صفرا به صورت باز انجام داده.بعد از عمل یک کالکشن کنار کبد تشکیل شده که انداره نسبتا بزرگی داشته(211mm در 113mm) که با استفاده از نفروستومی اقدام به تخلیه شده الان حدود 8 روز میگذره ولی هنوز ترشحات زیادی ازش خارج میشه.در ضمن محل بخیه ها هم دچار عفونت شده که اون رو هم با سوزن تخلیه کردند. الان حدود 1 ماه از عمل کیسه صفرا میگذره و در طول ماه هم آنتی بیوتیک اعم از خوراکی و تزریقی دریافت کرده.
    آیا این اتفاقات طبیعیه؟ و به نظر شما خطر خاصی وجود داره

    • سلام جناب حمیدی وقت بخیر.
      از عوارض جراحی کیسه صفرا ايجاد کالکشن است که اگر کوچک و بدون علامت باشد هیچ درمانی لازم ندارد و خود به خود جذب می‌شود ولی اگر بزرگ و یا کوچک علامت دار باشد باید حتما درناژ شود و بعد از 8 روز از درناژ اگر ترشحات روزانه هنوز بالای 150 تا 200 میلی لیتر است بایستی مجددا جراحی و محل نشت صفرا بسته شود در هر حال بهترین تصمیم گیرنده جراح محترم خودتان است.

  • سلام و عرض ادب من ۳۱ ساله هستم و در سونوگرافی دو عدد سنگ کیسه صفرا ۲/۵ میلی متری وجود داره که بدون علامت هست ، نیاز به عمل جراحی هست.

    • با سلام و وقت بخیر؛
      سنگ بدون علامت نیاز به جراحی ندارد مگر در فرد دیابتیک یا فردی با بیماری قلبی یا فرد با چاقی بیش از اندازه یا فردی که به دلایل دیگر تحت عمل جراحی شکمی قرار گرفته است.

  • سلام خسته نباشید پدر بنده ۶۵ سالشونه و به علت وجود سنگ کیسه صفرا بایستی عمل بشه ولی چون سه سال قبل آنژیو شده و استنت گذاشتن چندین و چند مورد دکتر بیهوشی رفته ایم ولی هیچ کدام حاضر به بیهوشی عمومی جهت عمل لاپاروسکوپی کیسه صفرا نشده‌اند و گفته‌اند ریسک بالایی دارد!!! آقای دکتر به نطر جنابعالی راه حل چیست!؟؟؟ ازتون خواهشمندم راهنمایی مان کنید 🙏🙏😔😔

    • سلام
      قطعا ریسک بالاتری از افراد بدون عارضه قلبی دارد ولی به احتمال بالایی قابل لاپاراسکوپی هست . با مدارک درصورت تمایل مراجعه بفرمایید

  • سلام من پولیپ ۱۰میل دارم ایا لازم هست عمل کنم یا نه عوارضیم ندارم

    • سلام
      پولیپ در کدام ناحیه هست؟
      عمل بستگی به عواملی مانند جنس ،سن و سابقه بیماریهای خانوادگی نوع پولیپ و……دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *