Edit Content

درباره کلینیک دکتر دانش پژوه

دکتر محمد مهدی دانش پژوه
بورد تخصصی جراحی فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی سال ۱۳۶۹
فارغ التحصیلی بورد تخصصی جراحی از دانشگاه‌علوم پزشکی ایران
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از سال ۱۳۷۴
گذراندن دوره لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران جهت جراحی های‌ دستگاه گوارش
گواهی نامه تخصصی آموزش جراحی های دستگاه گوارش، تومورها و سرطان ها با استاپلر
جراح بیمارستا‌ن های دانشگاه تهران ایرانشهر ،پارس ،آزادی، یاس

با ما تماس بگیرید

علائم سرطان روده بزرگ

علائم سرطان روده بزرگ

  • خانه
  • -
  • دسته‌بندی نشده
  • -
  • علائم سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ چیست؟

سرطان روده بزرگ گونه ای از سرطان است که از روده بزرگ  یعنی همان کولون شروع می گردد. روده بزرگ قسمت انتهایی و پایانی دستگاه گوارش است.

سرطان روده بزرگ به طور معمول افراد با سن بالا را تحت تأثیر قرار می‌ دهد، اگرچه احتمال دارد در هر سنی رخ دهد. این سرطان به طور معمول به صورت توده‌ های کوچک و غیر سرطانی سلولی به اسم پولیپ شروع می گردد که در داخل روده بزرگ ایجاد می شود. با گذشت زمان بعضی از این پولیپ ها می ‌توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل گردند.

پولیپ ‌ها احتمال دارد کوچک باشند و نشانه های کمی ایجاد کنند. به همین علت، پزشکان آزمایش‌ های غربالگری را جهت کمک به پیشگیری از سرطان روده بزرگ با هدف شناسایی و برداشتن پولیپ ‌ها پیش از تبدیل شدن به سرطان، پیشنهاد می‌ کنند که این روش های پیشگیری قطعا بهتر از پیدا کردن راه های درمان قطعی سرطان روده بزرگ است.

علائم سرطان روده بزرگ بدخیم و خوش خیم متفاوت است، ابتدا اجازه دهید کمی با این نوع سرطان آشنا شویم سپس به علائم سرطان روده بزرگ بدخیم و خوش خیم بپردازیم.

علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

علائم سرطان روده بزرگ موضوع این مقاله است که به آن خواهیم پرداخت. اما پیش از پرداختن به علائم سرطان روده بزرگ بهتر است ابتدا کمی با خود این بیماری آشنا شویم تا درک علائم آن برایسمان آسان تر باشد. پس با مقاله علائم سرطان روده بزرگ با ما همراه باشید. سرطان روده بزرگ با اسم ‌های سرطان کولون و کولورکتال نیز شناخته می ‌شود. این مشکل از رایج ‌ترین سرطان ‌ها در بین زنان و مردان است و غربالگری‌ های منظم می ‌تواند در تشخیص به هنگام آن موثر باشد.

سرطان روده بزرگ دومین دلیل مرگ و میر در خانم ها و سومین دلیل مرگ و میر در آقایان است. همانگونه که احتمالا می دانید این سرطان، سومین نوع معمول سرطان در تمام دنیا است و 10 درصد همگی موارد سرطان را در بر می ‌گیرد. ولی چگونه علائم سرطان روده بزرگ تشخیص داده می ‌شود؟ این نوع سرطان جزء بیماری ‌هایی به حساب می آید که در صورت تشخیص زودهنگام خطر مرگ در آن پایین می ‌آید. به ‌همین‌ علت بایستی با شناخت علائم سرطان روده بزرگ از مبتلا شدن به آن و پیشرفت بیماری پیشگیری کرد.

سرطان روده بزرگ بدخیم

سرطان روده بزرگ بدخیم سرطان روده پیشرفته است که سرعت تقسیم سلول ‌ها زیاد است و به طور معمول در زمان کوتاهی روده را در بر می ‌گیرند و نشانه های آن در مراحل پیشرفته بروز پیدا می ‌کند. سرطان بدخیم سخت ‌تر از دیگر سرطان‌ های روده به درمان پاسخ می ‌دهد و احتمال متاستاز در آن بالا تر است.

سرطان کولون بعضی اوقات به اسم سرطان کولورکتال هم شناخته شده که از راست روده شروع می ‌شود. کولورکتال عبارتی است که از ترکیب 2 کلمه‌ کولون و رکتوم ایجاد شده است.

اگر سرطان در مرحله‌ لوکالیزه تشخیص داده شود، احتمال زنده ماندن و درمان فرد ۹۰٪ است. اگر سرطان به غدد لنفاوی اطراف و یا بافت ‌های دیگر تهاجم پیدا کرده ‌باشد، احتمال زنده ماندن افراد مبتلا تا ۵ سال به ۷۳٪ کاهش پیدا می‌ کند. در حالتی ‌که سرطان به اندام ‌های دیگر متاستاز داده باشد، احتمال درمان و نرخ ۵ سال زندگی ۱۷٪ می شود.

علائم سرطان روده بزرگ- دانش پژوه
علائم سرطان روده بزرگ- دانش پژوه

سرطان روده بزرگ خوش خیم

به طور معمول پولیپ‌ هایی هستند که سرطانی شده ‌اند ولی اندازه نه چندان بزرگی دارند و به نحو خوبی به درمان پاسخ می ‌دهند. این تومورها کم‌ تر تهاجمی بوده و با اقدامات درمانی آسان تر می‌ توان آن ها را رفع نمود.

در اغلب مواقع سرطان روده بزرگ با رشد سلول‌ ها در پوشش درونی کولون یا راست ‌روده آغاز می گردد. به سلول ‌های رشد یافته اصطلاحا پولیپ می ‌گویند. بعضی از پولیپ‌ ها با گذر زمان می‌ توانند به سرطان تبدیل گردند. احتمال تبدیل شدن پولیپ به سرطان به نوع پولیپ بستگی دارد. انواع گوناگون پولیپ عبارتند از:

پولیپ آدنوماتوز: این نوع گاهی اوقات به سرطان روده بزرگ تبدیل می ‌شوند. ولی همه آن‌ ها احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را ندارند. آدنوم ‌ها را سلول‌ های پیش‌ سرطانی می‌ گویند. ۲ نوع آدنوم لوله ‌ای و پرزدار وجود دارد.

پولیپ هایپرپلاستیک و پولیپ‌ التهابی: این پولیپ ‌ها اغلب شایع هستند. ولی پیش‌ سرطانی محسوب نمی ‌شوند. بعضی اشخاص که پولیپ هایپرپلاستیک بزرگ دارند، به غربالگری سرطان روده بزرگ احتیاج دارند.

پولیپ ‌های دندانه ‌دار: این پولیپ ‌ها بیشتر همچون آدنوم ‌ها درمان می ‌شوند. چرا که خطر بالایی برای ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند.

عواملی که می ‌توانند پولیپ ‌ها را به  سرطان تبدیل نمایند، عبارتند از:

* اگر پولیپ پیدا شده در روده بزرگ تر از 1 سانتی ‌متر باشد.

* اگر بیشتر از ۳ عدد پولیپ در روده پیدا شود.

* اگر پس از برداشتن دیسپلازی، پولیپ مشاهده گردد. دیسپلازی یکی دیگر از علل ایجاد سرطان است.

علائم سرطان روده بزرگ عبارتند از:

* تغییر در اجابت مزاج

* خونریزی گوارشی: خونریزی به شکل دفع خون قرمز از مقعد یا وجود خون در مدفوع که سبب سیاه شدن مدفوع می گردد.

* خارش مقعد

* ناراحتی گوارشی مداوم مانند درد شکم.

* احساس عدم تخلیه به طور کامل روده بعد از اجابت مزاج.

* ضعف و خستگی

* کاهش وزن بدون دلیل

* احساس پر بودن شکم حتی در وضیعتی که فرد غذا نخورده و احساس سیری دارد.

* کاهش وزن غیر معمول

* وجود توده در شکم که به وسیله شخص یا دکتر احساس می ‌شود.

* فقر آهن غیر قابل توضیح

سرطان روده چند مرحله دارد؟

علائم سرطان روده بزرگ بسته به اینکه بیماری در کدام مرحله است متفاوت است پس جهت شناخت علائم سرطان روده بزرگ باید از مراحل این بیماری نیز آگاه بود. در صورت تشخیص این بیماری، پزشک آزمایشاتی را جهت تعیین میزان سرطان پیشنهاد می ‌کند. آزمایشات مرحله بندی احتمال دارد، شامل روش ‌های گوناگون تصویربرداری همچون سی‌تی‌اسکن شکم، لگن و قفسه سینه باشد. البته در تعداد زیادی از موارد تا پیش از جراحی سرطان روده بزرگ، تعیین نمودن مرحله امکان‌ پذیر نیست.

مراحل با اعداد رومی ۰ تا IV نشان داده می ‌شود. در نخستین و کم‌ترین مرحله، سرطان روده بزرگ محدود به پوشش داخلی روده است. در مرحله 4 سرطان پیشرفت نموده و در دیگر نواحی بدن گسترش پیدا می ‌کند.

تعیین مرحله‌ سرطان، اندازه گسترش سرطان را مشخص می‌ نماید و در انتخاب بهترین گزینه‌ درمانی کمک می نماید. در ۴۰ درصد موارد، سرطان در مراحل پیشرفته که احتیاج به درمان جراحی است، تشخیص داده می ‌شود. مراحل گوناگون سرطان عددی از صفر تا چهار است که عبارتند از:

مرحله‌ی صفر : نخستین مرحله‌ی سرطان کولون هنگامی است که سرطان محدود به لایه‌ی داخلی کولون و رکتوم است. با نام کارسینوم درجا هم شناخته می‌ شود.

 

مرحله‌ی یک: بیماری در لایه‌ی داخلی کولون رشد کرده ولی از دیواره‌ی روده‌ی بزرگ فراتر نرفته.

مرحله‌ی دو: بیماری از دیواره‌ی روده بزرگ عبور نموده، ولی به گره ‌های لنفاوی نرسیده است.

مرحله‌ی سه: بیماری به گره ‌های لنفاوی اطراف دست اندازی کرده، ولی هنوز به دیگر قسمت‌ های بدن متاستاز نداده است.

مرحله‌ی چها: در این مرحله، بیماری به دیگر ارگان‌‌ های بدن همچون کبد، غشای پوشاننده حفره شکم و ریه گسترش یافته است.

مرحله‌ی راجعه: در این مرحله، بیماری بعد از درمان عود می‌ کند و بیماری می ‌تواند مجدد بر روی راست روده، روده‌ بزرگ و سایر بخش ‌های بدن تاثیر بگذارد.

در صورت داشتن علائم سرطان روده بزرگ چه کاری انجام دهیم؟

اگر که علائم سرطان روده بزرگ و ناراحتی ‌های گوارشی مثل اسهال، یبوست یا دل درد طولانی شود، نیاز است فرد جهت بررسی و انجام آزمایشات غربالگری و تشخیصی به پزشک مراجعه نماید. اما آیا هر پزشکی صلاحیت این را دارد که این گونه بیماری ها را تشخیص دهد؟

متاسفانه در مواردی به دلیل عدم تجربه و دانش کافی پزشکان، این بیماری پس از مراجعه شخص به پزشک تشخیص داده نشده و با پیشرفت بیماری، جان فرد به خطر افتاده است. پس مراجعه به یک کلینیک و پزشک مجرب و سرشناس پس از  ظهور علائم سرطان روده بزرگ ضروری است. کلینیک پزشکی دانش پژوه یکی از سرشناس ترین مجموعه های فعال در کشور است که سالانه تعداد زیادی از بیماران و مراجعه کنندگان را با تشخیص به موقع و درمان اصولی از بند این بیماری رها می کند. پس در صورت مشاهده علائم سرطان روده بزرگ حتما با کلینیک دانش پژوهش ارتباط بگیرید.

سوالات متداول عوارض سرطان روده بزرگ

همانطور که در بخش های مختلف این مقاله گفته شد اصلی ترین علائم سرطان روده بزرگ شامل تغییر حالت مدفوع، خونریزی مقعدی، دل درد، احساس پر بودن روده و … است.

پس از اینکه کوچکترین علائمی از سرطان روده بزرگ را مشاهده کردید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

بسیته به شرایط شخص و نیز مرحله بیماری احتمال درمان متغییر است. اما بصورت کلی احتمال درمان کامل وجود دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

تماس با ما
درباره ما

دکتر محمد مهدی دانش پژوه
بورد تخصصی جراحی فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی سال ۱۳۶۹
فارغ التحصیلی بورد تخصصی جراحی از دانشگاه‌علوم پزشکی ایران
عضو  هیئت علمی دانشگاه تهران از سال ۱۳۷۴
گذراندن دوره لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران جهت جراحی های‌ دستگاه گوارش
گواهی نامه تخصصی آموزش جراحی های دستگاه گوارش، تومورها و سرطان ها با استاپلر
جراح بیمارستا‌ن های دانشگاه تهران ایرانشهر ،پارس ،آزادی، یاس

جواب سوالت رو پیدا نکردی؟

همین حالا تماس بگیر

phone
×

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید.

× پشتیبانی آنلاین