Edit Content

درباره کلینیک دکتر دانش پژوه

دکتر محمد مهدی دانش پژوه
بورد تخصصی جراحی فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی سال ۱۳۶۹
فارغ التحصیلی بورد تخصصی جراحی از دانشگاه‌علوم پزشکی ایران
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از سال ۱۳۷۴
گذراندن دوره لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران جهت جراحی های‌ دستگاه گوارش
گواهی نامه تخصصی آموزش جراحی های دستگاه گوارش، تومورها و سرطان ها با استاپلر
جراح بیمارستا‌ن های دانشگاه تهران ایرانشهر ،پارس ،آزادی، یاس

با ما تماس بگیرید

علائم سرطان معده

علائم سرطان معده

  • خانه
  • -
  • دسته‌بندی نشده
  • -
  • علائم سرطان معده
علائم سرطان معده

سرطان معده چیست؟ و علائم آن

 

علائم سرطان معده موضوع اصلی این مقاله از سایت است. اما پیش از پرداختن به علائم سرطان معده بهتر است به خود سرطان معده بپردازیم و با این بیماری آشنا شویم و پس از آن به علائم سرطان معده بپردازیم.

در حقیقت سرطان معده رشد غیر عادی سلول های این بخش است که از معده شروع شده و ادامه می یابد. معده یک کیسه عضلانی بوده که در نیمه بالایی شکم انسان، زیر دنده ها قرار دارد. معده انسان غذایی را که می بلعد دریافت می کند و نگه می دارد و پس از آن به تجزیه و هضم آن کمک می نماید. سرطان معده می تواند بر روی هر بخش از معده انسان تأثیر بگذارد. محلی که سرطان معده در آن ایجاد می شود، یکی از مواردی است که پزشکان در زمان تعیین گزینه های درمانی مد نظر می گیرند. درمان به طور معمول شامل جراحی جهت از بین بردن سرطان است. دیگر درمان های سرطان احتمال دارد پیش و بعد از جراحی و بسته به علائم سرطان معده و شرایط بیمار توصیه شوند.

این سرطان با رشد سلول های سرطانی در پوشش درونی معده شروع می گردد. یکی از اصلی ترین خطرات این بیماری سختی تشخیص آن چرا که علائم سرطان معده در مراحل اولیه چندان مشخص نمیشه است. از آنجا که در مراحل نخست، علائم سرطان مشخص نیست، تا زمانی که به دیگر بخش های بدن سرایت نکند، تشخیص داده نمی شود. این موضوع درمان را هم سخت تر می کند. با وجود سختی تشخیص علائم سرطان معده، کسب دانش مورد نیاز جهت غلبه بر این بیماری مهم است.

دانشمندان به طور دقیق نمی‌ دانند چه چیزی سبب می‌ گردد سلول‌ های سرطانی در معده شروع به رشد کنند. ولی آن ها از چند نکته آگاهند که می ‌تواند خطر مبتلا شدن به این سرطان را افزایش دهد. یکی از آن ها عفونت با باکتری هلیکوباکترپیلوری  است که سبب ایجاد زخم معده می‌ شود. مواردی که می ‌توانند فرد را به سرطان معده مبتلا کنند و می ‌توانند در افزایش خطر مبتلا شدن فرد به سرطان معده نقش داشته باشند به شکل زیر اند:

* التهاب یا ورم معده

* وجود غده درون معده

* سیگار کشیدن

* اضافه وزن یا چاقی

* رژیم غذایی حاوی غذاهای دودی، ترشی یا نمکی

* رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات

* جراحی معده برای رفع زخم معده

* گروه خونی A

* عفونت ویروسی اپستین بار

* بعضی ژن ‌های خاص

* کار کردن در صنایع و شغل های مربوط به ذغال سنگ، فلزات، چوب و نجاری یا لاستیک

* سابقه خانوادگی سرطان معده

* بیماری ریفلاکس معده

 

سرطان معده-دکتر دانش پژوه
سرطان معده-دکتر دانش پژوه

سرطان معده چند مرحله دارد؟

 

درمان این سرطان به وخامت حال، سن و سلامت و شرایط شخص بستگی دارد. اطلاع از اینکه شخص در چه مرحله ‌ای از بیماری است و سرطان تا چه بخش ‌هایی متاستاز داده است، تأثیر مهمی بر روند درمان سرطان خواهد داشت. سرطان معده در چندین مرحله مختلف در بدن منتشر می‌ شود که هر یک علائم سرطان معده خاص خود را دارند. در اینجا به طور خلاصه به این مراحل اشاره می کنیم:

۱. مرحله صفر

در مرحله صفر، تعدادی از سلول ‌های ناسالم داخلی بافت معده به سلول سرطانی تبدیل می گردند. به طور معمول مناسب ترین روش درمان در این مرحله از بیماری، جراحی است که طی آن پزشک معالج کل معده فرد  یا بخش های آسیب ‌دیده، همراه با تعدادی از غدد لنفاوی پیرامون معده را از بدن خارج می‌ نماید.

۲. مرحله یک

در مرحله یک، غدد لنفاوی درگیر می شوند و ایجاد تومور های سرطانی در لایه مخاطی می کنند. راه درمان این مرحله نیز جراحی و بیرون آوردن بخش سرطانی معده یا تمام معده است. جهت کوچک‌ نمودن تومور سرطانی قبل از عمل یا از بین بردن سلول‌ های سرطانی بعد از عمل، مناسب ترین گزینه شیمی ‌درمانی یا کمورادیوتراپی خواهد بود. این روش در حقیقت ترکیبی از رادیوتراپی و شیمی‌ درمانی است که جهت از بین بردن سلول ‌های سرطانی، از ذرات با انرژی زیاد استفاده می گردد.

۳. مرحله دو

در این گام احتمالا غدد لنفاوی نیز به طور کامل درگیر می‌ شود و سلول‌ های سرطانی به لایه ‌های درونی تر معده می‌ رسند. عمل و برداشتن قسمت آسیب ‌دیده یا تمام معده و غدد لنفاوی راه درمان در مرحله دو این سرطان است. در کنار آن شیمی ‌درمانی و کیمورادیودرمانی نیز جهت بهبود وضعیت فرد به وسیله پزشک تجویز می‌ شود در این مرحله علائم سرطان معده پیداست.

۴. مرحله سه

در این گام از سرطان شاهد درگیری تمام معده و اندام ‌های نزدیک آن همچون روده کوچک و طحال هستیم. البته گاهی نیز تنها غدد لنفاوی درگیر می ‌شوند و سرطان به اندام ‌های نزدیک سرایت نمی‌ کنند. عمل و برداشتن همه معده و شیمی‌ درمانی روش درمانی پیشنهادی برای این مرحله از سرطان است که به طور معمول طی آن فرد به ‌طور کامل معالجه می‌ شود در این مراحل علائم سرطان معده مشخص است.

۵. مرحله چهار

آخرین مرحله این سرطان که سلول‌ های سرطانی به‌ تمام بدن متاستاز داده و ریه و مغز نیز درگیر می ‌شوند، مرحله چهارم است. در این مرحله که به نوعی سرطان معده بدخیم به حساب می آید، متأسفانه تقریبا دیگر امکان درمان وجود ندارد. درمان ‌های تجویز ‌شده در این مرحله صرفاً برای کاهش علائم سرطان معده و کمتر درد کشیدن شخص خواهد بود.

 

طول عمر افراد مبتلا به سرطان معده

 

سن سرطان معده که اغلب افراد به آن ابتلا می ‌شوند به طور معمول حدود ۴۵ الی ۴۹ و افزایش مبتلا شدن به آن و بیشترین آمار تشخیص از روی علائم سرطان معده در سنین ۶۵ الی ۶۹ است. سرطان معده از سرطان ‌های خطرناک است و اهمیت بسیاری دارد که در چه سنی به این سرطان مبتلا شد و نیز چه زمانی بیماری تشخیص داده ‌شود. اگر فرد در مراحل نخستین ابتلا باشد احتمال اینکه از این بیماری جان سالم به در ببرد بالا است. ولی اینکه در سنین بالا باشد و بیماری در مراحل پیشرفته باشد، درمان آن چندان خوب نیست. اگر این بیماری در مرحله ‌ای شناخته شود که هنوز به سایر بخش‌ های بدن منتشر نشده ‌است، ۷۰٪ افراد تا ۵ سال پس از تشخیص بیماری از روی علائم سرطان معده می‌ توانند زنده بمانند. کسانی که سرطان در آن ها به بخش های نزدیک معده منتشر شده ‌است و در گره ‌های لنفاوی متاستاز پیدا کرده ‌است، می ‌توانند تا ۳۰٪ از این مشکل نجات پیدا کنند و برای ۵ سال پس از تشخیص زنده بمانند. ولی کسانی که سرطان آن ها به قسمت ‌های دیگر بدن متاستاز داده‌ است و اندام ‌های دیگر را درگیر نموده ‌است، تنها تا ۶٪ احتمال زندگی کردن تا ۵ سال را دارند.

سرطان معده-دکتر دانش پژوه

آیا سرطان معده قابل درمان است؟

 

با توجه به آمار سرطان معده در کشور، سالانه در حدود ۱۰ هزار نفر به این سرطان مبتلا می ‌شوند. خوشبختانه این مریضی قابل درمان است. همان‌ گونه که پیش ‌تر نیز به آن اشاره شد، تشخیص زودهنگام این سرطان می ‌تواند بیماری را به شکل کامل کنترل و درمان کند.

 

علائم اولیه سرطان معده چیست؟

 

متأسفانه علائم سرطان معده در مراحل اولیه چندان مشخص نیست و عمدتاً در مراحل پیشرفته خودش را نشان می ‌دهد. البته بایستی بگوییم که علائم سرطان کبد و سرطان معده تا حدودی به یکدیگر مشابه هستند و به طور معمول بسته به بدن شخص فرق می ‌کند. درد در سمت راست بخش فوقانی شکم، درد کتف راست، زردی پوست بدن از جمله علائم سرطان کبد هستند که نبایستی با سرطان معده اشتباه شوند.

در ادامه همین بخش بعضی از علائم سرطان معده را ذکر می ‌کنیم. به یاد داشته باشید که داشتن هر یک از این علائم سرطان معده به ‌تنهایی نشانه‌ سرطان نیستند. اگر احساس کردید هر یک از این نشانه‌ ها در شما وجود دارد، مناسب است قبل از هر کاری نخست با متخصص گوارش مشورت نمایید. در صورت صلاحدید پزشک آزمایش ‌های لازم صورت می گیرد و تشخیص انجام می ‌شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با علائم سرطان معده سخن گفتیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. سالم و تندرست باشید.

بله با مشاهده علائم سرطان معده و مراجعه به موقع به یک کلینیک معتبر می توانید از وجود یا عدم وجود این بیماری اطلاع پیدا کنید.

همانطور که در بخش های مختلف گفته شد علائم سرطان معده بسیار زیاد و متنوع هستند که با مشاهده آن ها بایستی به پزشک مراجعه کرد.

بله اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

تماس با ما
درباره ما

دکتر محمد مهدی دانش پژوه
بورد تخصصی جراحی فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی سال ۱۳۶۹
فارغ التحصیلی بورد تخصصی جراحی از دانشگاه‌علوم پزشکی ایران
عضو  هیئت علمی دانشگاه تهران از سال ۱۳۷۴
گذراندن دوره لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران جهت جراحی های‌ دستگاه گوارش
گواهی نامه تخصصی آموزش جراحی های دستگاه گوارش، تومورها و سرطان ها با استاپلر
جراح بیمارستا‌ن های دانشگاه تهران ایرانشهر ،پارس ،آزادی، یاس

جواب سوالت رو پیدا نکردی؟

همین حالا تماس بگیر

phone
×

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید.

× پشتیبانی آنلاین