چگونه از بروز هموروئید پیشگیری کنیم؟

راه های پیشگیری از بروز هموروئید


حتما شما هم این ضرب المثل معروف را زیاد شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است. هموروئید یا بواسیر از جمله بیماری هاییست که می توان با انجام راهکار هایی ساده از ابتلا به آن و یا پیشرفتش جلوگیری نمود. امروزه میزان شیوع هموروئید در بین افراد جامعه درصد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، اگر شما تاکنون با این بیماری و عوارض آن روبرو نشده اید می توانید با بکارگیری شیوه هایی ساده در زندگی خود از بروز هموروئید پیشگیری کنید. در ادامه بهترین راه های پیشگیری از بروز هموروئید بیان خواهد شد.


 

ورزش کنید و تحرک داشته باشید

مدت های زیادیست که تاثیر ورزش در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها به اثبات رسیده است. ورزش کردن موجب می شود که فرد به دلیل داشتن تحرکات کافی در طول روز درصد بروز بیماری های مزمن و غیرواگیر را به حداقل ممکن کاهش دهد. ورزش کردن باعث می شود که مدفوع در انتهای روده ها خشک و سفت نشود و با تقویت کردن میزان انقباضات عضله های روده، دفع و خروج آن را بسیار آسان تر خواهد کرد.

دستشویی رفتن را به تأخیر نیندازید

بسیاری از ما به هزاران دلیل و سرگرم بودن به کار های روزانه اجابت مزاج را به تأخیر انداخته و ممکن است مدت ها آن را تحمل کنیم. متأسفانه امروزه نه تنها بزرگسالان بلکه کودکان نیز با این موضوع مشکل دارند و حضور تبلت ها و بازی های رایانه ای حتی آن ها را از این کار هم باز می دارد. باید توجه کرد که هر چقدر که تخلیه روده ها به تعویق بیفتد میزان بیشتری از نرمی و رطوبت خود را از دست داده و به حالت خشکی نزدیک می شود لذا دفع آن برای فرد بسیار دشوار تر و با فشار بر ناحیه مقعد امکان پذیر خواهد بود که موجب بروز هموروئید و آسیب به بافت های بدن می شود.

مایعات فراوان بنوشید

افرادی که در طول شبانه روز به اندازه کافی و مورد نیاز آب می نوشند هیچگاه با یبوست مواجه نمی شوند. همچنین جالب است بدانید نوشیدن آب فراوان سبب می شود که التهاب یا تورم احتمالی رگ های ناحیه مقعد به حداقل ممکن کاهش یابد و از واریس رگ های مقعدی یا هموروئید جلوگیری به عمل آید.

مواد غذایی حاوی فیبر استفاده کنید

یک رژیم غذایی سالم می تواند فرد را در برابر اکثر بیماری ها ایمن سازد. مواد غذایی که سرشار از فیبر هستند نقش مهمی در جلوگیری از بروز هموروئید بازی می کنند. غلات و مکمل هایی که حاوی سبوس هستند منابع غنی از فیبر می باشند، البته نباید از تاثیر میوه های کوچک و مقوی مانند توت، تمشک، گیلاس، بلوبری و انواع سبزیجات تازه غافل شد. میوه هایی مانند شاه توت به دلیل دارا بودن میزان فراوانی آنتی اکسیدان در کاهش التهاب، خونریزی و حتی خارش های موضعی بدن اثرگذار هستند.


 

ایستادن و نشستن به مدت طولانی ممنوع

غالب شغل های امروزی که مردم به آن مشغول هستند به نشستن های طولانی پشت میز ها منتهی می شود. اگر ما بدانیم که ادامه دادن به این روند چه مشکلات زیادی را برای سلامت مان به وجود خواهد آورد مسلما درصدد تغییر دادنش بر می آییم. همانطور که نشستن های بلند مدت به شدت موجب فشار آمدن به لگن و رگ های مقعد می شود، ایستادن های بیش از حد نیز سبب ایجاد فشار بر رگ ها خواهد شد. اگر شما یک کارمند، راننده یا دارای هر شغل دیگری هستید که زمان زیادی را باید بنشینید از تشکچه های طبی استفاده کنید و با یک استراحت کوتاه و ترک صندلی از فشار وارده بر روی رکتوم بکاهید.

توالت فرنگی جای مناسبی برای مطالعه و تفکر نیست

بسیاری از ما عادت کرده ایم که بیش از زمان مورد نیاز روی توالت فرنگی نشسته و حتی گوشی موبایل خود را چک کنیم! این کار یک اشتباه خیلی بزرگ است چرا که نشستن در آن حالت فشار محسوسی را به بدن و ناحیه پایین تنه وارد خواهد آورد. تمام تلاش فرد باید بر این باشد سطح فشار وارده بر رکتوم و مقعد به پایین ترین حد ممکن برسد. بدین ترتیب زاویه نشستن روی توالت فرنگی باید رعایت شود. دقت کنید هر چه زاویه بین ران و تنه کمتر باشد به دلیل سهولت حرکت مواد خروجی از روده دفع راحت تر و با فشار کمتری انجام خواهد شد. طبق تحقیقات به عمل آمده، قرار گرفتن در زاویه 35 درجه بهترین زاویه نشستن در دستشویی است، برای ایجاد این حالت فرد می تواند از یک چهارپایه کوچک هنگام نشستن روی توالت فرنگی استفاده نماید.