Edit Content

درباره کلینیک دکتر دانش پژوه

دکتر محمد مهدی دانش پژوه
بورد تخصصی جراحی فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی سال ۱۳۶۹
فارغ التحصیلی بورد تخصصی جراحی از دانشگاه‌علوم پزشکی ایران
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از سال ۱۳۷۴
گذراندن دوره لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران جهت جراحی های‌ دستگاه گوارش
گواهی نامه تخصصی آموزش جراحی های دستگاه گوارش، تومورها و سرطان ها با استاپلر
جراح بیمارستا‌ن های دانشگاه تهران ایرانشهر ،پارس ،آزادی، یاس

با ما تماس بگیرید

علت درد مقعد

علت درد مقعد

  • خانه
  • -
  • مقاله
  • -
  • علت درد مقعد
علت درد مقعد

فهرست مطالب

علت درد مقعد را می توان وجود بواسیر، آبسه مقعد، فیستول، کیست مویی یا بیماری های التهابی روده عنوان کرد. در واقع مقعد ناحیه ای سرشار از عوامل میکروبی است و احتمال ایجاد بیماری در آن بیشتر از دیگر نقاط بدن خواهد بود. این بیماری ها همان طور که اشاره شد، دلایل مختلفی دارند. در برخی موارد کم خطر بوده و با درمان در کوتاه مدت رفع می شوند. اما برخی دیگر ممکن است نشان دهنده بیماری های جدی باشد که نباید آن را دست کم گرفت. به هر حال داشتن اطلاعات در این زمینه به شما کمک خواهد کرد که تا حدی علت درد مقعد را بشناسید و نسبت به درمان آن اقدام نمایید. ما نیز در این مقاله سعی کرده ایم تا مطالبی را در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار دهیم.

علت درد مقعد - دکتر دانش پژوه

درد مقعد چیست؟

درد مقعدی دردی است که در داخل یا اطراف مقعد و راست روده (آخرین بخش روده بزرگ که به مقعد ختم می شود) رخ می دهد. درد و خونریزی از رکتوم اغلب با درد مقعدی همراه است. افراد ممکن است از پرسیدن درد مقعدی از پزشک خود خجالت بکشند، اما این یک علامت رایج بسیاری از شرایط پزشکی مختلف بوده و معمولا به راحتی قابل درمان است. اما علت درد مقعد چیست؟

بسیاری از شرایط مختلف می توانند باعث درد مقعد شوند. بیشتر علائم جزئی بوده و با درمان اولیه رفع می شوند. در موارد نادر، درد مقعدی نشانه یک بیماری جدی ‌تر مانند سرطان مقعد است. برخی از این علائم عبارتند از:

  • آبسه مقعدی: حفره عفونی ناشی از انسداد غدد مقعد است.
  • فیستول مقعد: یک تونل کوچک که غده عفونی در مقعد را به یک سوراخ روی پوست اطراف مقعد متصل می کند.
  • شقاق مقعد: پارگی کوچک در پوشش مقعد، مانند برش کاغذ می باشد.
  • هموروئید: یا بواسیر که وریدهای متورم در رکتوم یا مقعد هستند.
  • عفونت ها: باکتری ها یا ویروس ها، از جمله عفونت های قارچی و بیماری های مقاربتی
  • بیماری التهابی روده: شرایطی مانند بیماری کرون (التهاب روده و ایجاد زخم). یا کولیت اولسراتیو (زخم های ریز در روده بزرگ و رکتوم که به طور دوره ای شعله ور شده و باعث مدفوع خونی و اسهال می شوند).
  • سندرم لواتور آنی: اسپاسم عضلانی و درد در اطراف مقعد
  • اختلال عملکرد کف لگن: زمانی که عضلات کف لگن به درستی شل نمی شوند.
  • بیماری های پوستی: اختلالاتی مانند پسوریازیس و زگیل

علت درد مقعد در دوران بارداری

هنگامی که باردار هستید، رحم شما بزرگ شده و باعث ایجاد فشار زیادی بر مقعد می شود. این فشار در نهایت منجر به درد در ناحیه مقعد خواهد شد. از طرفی، این فشار اضافی همچنین می تواند باعث هموروئید شده و ایجاد درد در ناحیه مقعد گردد. بهتر است بدانید که، درد مقعدی در دوران بارداری بیشتر در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد، زمانی که کودک شما بزرگتر است. ممکن است فشار بیشتری بر اعصاب مقعد شما وارد کند. انقباضات حین زایمان همچنین می تواند علت درد مقعد شود.

علت درد مقعد در بارداری- دکتر دانش پژوه

علت درد مقعد بعد از مدفوع

تمامی موارد گفته شده در بالا می تواند از علائم درد مقعد بعد از مدفوع باشند. البته برخی از آنها شایع تر می باشند. برای مثال، شقاق مقعدی یک پارگی کوچک در پوست مقعد است که می تواند در اثر دفع مدفوع بزرگ یا سفت ایجاد شود و به دلیل درد زیاد و آزاردهنده، هر شخصی را وادار به پیدا کردن راه حلی برای درمان شقاق مقعد می‌کند . از علائم آن نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک درد شدید و تیز هنگام مدفوع
  • یک درد سوزش که تا چند ساعت بعد از مدفوع وجود دارد.
  • یکی دیگر از علائم شایع، بواسیر است.

بواسیر یا هموروئید چیست؟ رگ های خونی متورمی هستند که در داخل یا اطراف پایین (مقعد) یافت می شوند. اغلب تصور می شود که آنها به دلیل فشار بر روی توالت در نتیجه یبوست ایجاد می شوند. از جمله علائم هموروئید نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی بعد از مدفوع
  • خارش مقعد
  • احساس می کنید که توده ای در داخل یا اطراف مقعد شما وجود دارد
  • داشتن درد و قرمزی در اطراف مقعد
  • درد مقعد، اگر خونرسانی به توده مسدود شود

علت درد مقعد در آقایان

علت درد مقعد در آقایان نیز می تواند به بیماری های مانند هموروئید، شقاق مقعد، آبسه مقعد، تورم پروستات و تومورهای مقعدی برگردد. این موارد در بخش های قبلی توضیح داده شد. با این حال دو مورد تورم پروستات و تومورهای مقعدی از دیگر علت های درد مقعدی در آقایان خواهد بود. به خصوص کسانی که از سوند و تجهیزات پزشکی در مجرای ادرار استفاده کرده اند؛ معمولا بیشتر در معرض این عارضه قرار خواهند گرفت. در هر صورت بهتر است اگر درد شدیدی در تمام طول روز احساس می شود یا در هنگام مدفوع احساس ناراحتی زیادی بوجود می آید. بایستی به پزشک مراجعه شود تا علت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

علت درد مقعد در کودکان - دکتر دانش پژوه

علت درد مقعد در کودکان

علت درد مقعد در کودکان می تواند ناشی از اسهال یا یبوست باشد. یکی دیگر از علل شایع، پارگی در پوشش پایین رکتوم است که در اثر یک آسیب جزئی مانند خاراندن یا دفع مدفوع سفت ایجاد می‌شود. به این مورد شقاق مقعدی می گویند.  برخی دلایلی که باعث می شود تا کودک به این عارضه مبتلا گردد عبارت است از:

  • فعالیت کم کودک
  • کمبود مایعات به خصوص آب
  • عدم مصرف فیبر و سبزیجات و برنامه غذایی نادرست
  • رعایت نکردن بهداشت
  • وجود انگل و بیماری های گوارشی
  • اسهال مزمن

برای درمان می توان از درمان های خانگی استفاده کرد یا به پزشک خود مراجعه کنید. درمان های خانگی معمولا با تغییر در برنامه غذایی و ورزش و نشستن کودک درون تشت آب گرم به مدت 10 دقیقه خواهد بود. در صورتی که با این موارد معضل کودک شما رفع نشد؛ بهتر است به پزشک مراجعه شود و تحت نظر یک پزشک حرفه‌ای به پیدا کردن علت خارش مقعدی یا درد مقعدی پرداخته شود.

علت درد مقعد در دوران پریود

دوران پریود معمولا با تغییرات هورمونی همراه است که باعث می شود تا درد های زیادی در نواحی مختلف را احساس کنید. در ناحیه مقعد نیز خون رسانی افزایش یافته و تورم بوجود می آید که موجب تشدید بیماری های مقعدی خواهد شد. اما درد مقعد در دوران پریود ممکن است بیشتر شود و پس از آن به تدریج از بین خواهد رفت. با این حال، علت اصلی خود بر جای می ماند. اما، علت درد مقعد در دوران پریود می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

  • افزایش فشار به روده
  • تغییرات هورمونی شدید
  • اسپاسم عضلات
  • بیماری های مقعدی مانند بواسیر، یبوست و…

درمان این عارضه گاها استفاده از روش های خانگی یا دارو برطرف می شود. در صورتی که تشدید این درد نیز ممکن است به درمان هایی نظیر لیزر یا جراحی نیاز گردد.

علت درد مقعد - دکتر دانش پژوه

یافتن علت درد مقعد با مشورت پزشک

یافتن علت درد مقعد اغلب با مراجعه به پزشک امکان پذیر است. اما بیشتر افراد از این کار خودداری می کنند و خجالت می کشند. با این حال، پزشک اطلاعات و تجربه بیشتری در این زمینه دارد و گاها می توانید با یک درمان کوتاه مدت از شر این درد خلاص شوید. دکتر دانش پژوه یکی از پزشکان متخصص و با تجربه در زمینه بیماری های نشیمنگاه می باشد. ایشان با داشتن بورد تخصصی جراحی فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی و همچنین فارغ التحصیلی بورد تخصصی جراحی از دانشگاه‌علوم پزشکی ایران، علم و دانش فراوانی در درمان این نوع بیماری ها دارند. یکی از خدمات مهم ایشان ارائه سایتی جامع و کامل است که می توانید هر آنچه را درباره این بیماری ها نیاز دارید؛ بدانید. شما می توانید با مراجعه به سایت دکتر دانش پژوه و ارتباط با ایشان به راحتی مشکل خود را رفع کنید.

علت درد مقعد - دکتر دانش پژوه - 3



سوالات متداول علت درد مقعد

علت درد مقعد در کودکان می تواند ناشی از اسهال یا یبوست باشد. یکی دیگر از علل شایع، پارگی در پوشش پایین رکتوم است که در اثر یک آسیب جزئی مانند خاراندن یا دفع مدفوع سفت ایجاد می‌شود. به این مورد شقاق مقعدی می گویند.

هنگامی که باردار هستید، رحم شما بزرگ شده و باعث ایجاد فشار زیادی بر مقعد می شود. این فشار در نهایت منجر به درد در ناحیه مقعد خواهد شد. از طرفی، این فشار اضافی همچنین می تواند باعث هموروئید شده و ایجاد درد در ناحیه مقعد گردد. بهتر است بدانید که، درد مقعدی در دوران بارداری بیشتر در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد، زمانی که کودک شما بزرگتر است. ممکن است فشار بیشتری بر اعصاب مقعد شما وارد کند. انقباضات حین زایمان همچنین می تواند علت درد مقعد شود.

علت درد مقعد را می توان وجود بواسیر، آبسه مقعد، فیستول، کیست مویی یا بیماری های التهابی روده عنوان کرد. در واقع مقعد ناحیه ای سرشار از عوامل میکروبی است و احتمال ایجاد بیماری در آن بیشتر از دیگر نقاط بدن خواهد بود. این بیماری ها همان طور که اشاره شد، دلایل مختلفی دارند. در برخی موارد کم خطر بوده و با درمان در کوتاه مدت رفع می شوند. اما برخی دیگر ممکن است نشان دهنده بیماری های جدی باشد که نباید آن را دست کم گرفت. به هر حال داشتن اطلاعات در این زمینه به شما کمک خواهد کرد که تا حدی علت درد مقعد را بشناسید و نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

7 دیدگاه ‌ها

  • سلام و عرض ادب
    مطالب سایتتون بسیار مفید و ارزنده اند. ممنون از تیم دکتر دانشپژوه

  • درود بر شما. من عمل جراحی پروستات انجام داده ام و بهد از 20 روز سوند ادراری را بیرون آورده ام. از سه روز پس از عمل دچار یبوست شدید شده ام و مویرگهای پیرامون مقعد متورم شده و دفع بسیار دشوار و مویرگهای متورم بیرونی هنگام دفع درد شدیدی دارد. مطمئنم از عمل پروستات است.من دکتر هستم و اطلاعات خوبی دارم از نوشیدن زیاد آب و ورزش و تغذیه و سبزی و کاهو و جز اینها. شما چه توصیه ای دارید. امکان آمدن نزد شما را ندارم. با سپاس و ارج بسیار

    • سلام، همکار عزیز با آرزوی سلامتی برای شما.
      عمل پروستات یا هر عمل دیگر شکمی و لگنی نمی تواند تنها عامل ایجاد کننده بیماریهای نشیمنگاهی مانند شقاق یا هموروئید باشد اما می‌تواند کمک کننده باشد و عامل اصلی آن یبوست و زورزدن هنگام اجابت مزاج است.بهتر تست یبوست را کنترل و از داروهای مثل قرص سیلاکس و شربت شیرمنیزی و پماد رکتول و دیلتیازم دودرصد و پماد زایلوپی استفاده کنید.

  • من در هنگام نشستن در منزل احساس فشار در ناحیه مقعد رو دارم که فکر می کنم به توالت بروم ولی متاسفان با نشستن طولانی مدت چیزی ندارم و مجبور به بلند شدن می شوم و دوباره همین موضوع تکرار می شود و واقعا زندگی و آرامشم را از بین برده کمک کنید چه کار کنم .می ترم با مراجعه به متخصص با سرطان های مختلف اون ناحیه مواجه شوم.

    • با سلام و وقت بخیر، ترس مشکلی را حل نمی‌کند باید منطقی برخورد کنید تا علت درد مقعد خود را پیدا کنید . علائم شما اکثرا با بیماری‌های خوش خیم مرتبط است . اما حتما به متخصص گوارش مراجعه فرمایید تا معاینه و اقدامات تشخیصی انجام و سپس تحت درمان قرار گیرید . اصطلاحا ( علمی) این بیماری تنسموس یا زورپیچ است.

  • سلام خسته نباشید من عمل آپاندیس کردم و از اون موقعه درد و فشار ب مقعد هم میاد و مدفعوم خونی و ترشح داره بعضی موقعه ها یبوستم و یا بعضی موقعه ها اسهال دارم و درد تا زیر شکمم در سمت راست و چپ بیشتر در سمت چپ هست و درد هم در کلیه هام دارم

    • سلام
      ارتباطی به عمل آپادنکتومی ندارد و باید به یک فوق تخصص گوارش مراجعه فرماید و کولونوسکوپی شوید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

تماس با ما
درباره ما

دکتر محمد مهدی دانش پژوه
بورد تخصصی جراحی فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی سال ۱۳۶۹
فارغ التحصیلی بورد تخصصی جراحی از دانشگاه‌علوم پزشکی ایران
عضو  هیئت علمی دانشگاه تهران از سال ۱۳۷۴
گذراندن دوره لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران جهت جراحی های‌ دستگاه گوارش
گواهی نامه تخصصی آموزش جراحی های دستگاه گوارش، تومورها و سرطان ها با استاپلر
جراح بیمارستا‌ن های دانشگاه تهران ایرانشهر ،پارس ،آزادی، یاس

جواب سوالت رو پیدا نکردی؟

همین حالا تماس بگیر

phone
×

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید.

× پشتیبانی آنلاین